Inilah Flora dan Fauna dari Benua Afrika

0
356
singa

Antara flora dan fauna di Afrika Mereka adalah sekitar 10% dari spesies tanaman, burung dan ikan yang dikenal di dunia. Ada juga 6% dari spesies mamalia dan reptil dari seluruh planet ini. Di Afrika ada banyak ekosistem. Sebagian besar dapat dianggap bahwa iklim adalah tropis, tetapi kondisi iklim bervariasi di setiap wilayah dan negara.

Afrika adalah rumah bagi flora yang indah dan megah seperti pohon endemik yang dikenali sebagai Baobabs, yang mempunyai batang tertentu dalam bentuk botol, dan haiwan yang megah dan mengagumkan seperti mamalia besar: gorila gunung, kuda nil, badak, antara yang lain.

Sebilangan besar haiwan dan tumbuhan ini menjadi tarikan utama kebun binatang dan kebun raya di bandar-bandar kita. Spesies haiwan seperti singa, zebra dan zirafah, atau bahkan spesies tumbuhan eksotik seperti teratai air, teluk dan bunga syurga yang terkenal dan sangat terkenal.

Flora afrika

flora afrika

Kerana mempunyai ekosistem yang sangat bervariasi, Flora di Afrika sangat beragam seperti: bukit pasir gurun, luas Savannah, hutan lembap yang lebat dan bahkan hutan pegunungan. Sebagai contoh, hutan mempunyai tanah yang ditutupi oleh rumput dan semak, yang disertai oleh banyak pokok.

Di savana, tumbuh-tumbuhan herba rendah dan beberapa semak meliputi kawasan tanah yang luas, dengan beberapa pokok menjulang di antara mereka. Kawasan padang pasir hampir tidak mempunyai tumbuh-tumbuhan, sedikit yang dapat bertahan dalam keadaan ekstrem ini disebarkan secara terasing di padang pasir.

Walaupun terdapat berbagai jenis tumbuh-tumbuhan yang terdapat di benua Afrika, beberapa spesies yang paling mencolok dan mewakili yaitu:

King Protea atau Giant Protea (Protea cynaroides)

king protea

Ia adalah spesies tumbuhan berbunga yang tergolong dalam genus Protea. Ia berasal dari selatan-barat dan selatan Afrika Selatan. Namun, ia kini ditanam sebagai tanaman hiasan di banyak tempat di dunia, kerana keindahan bunganya dan ketahanannya di dalam pasu.

Baca Juga :  Inilah 5 Hewan Unik dan Aneh yang Hidup di Bumi

Tumbuhan ini sangat tahan terhadap iklim kering, tetapi sangat sensitif terhadap iklim sejuk atau sederhana. Ini adalah semak yang dapat mencapai ketinggian hingga 2 meter, daunnya berkilau dan tumbuh dari batang kemerahan tanpa kesan. Bunganya berukuran sekitar 10 sentimeter, dengan warna merah jambu terang yang sangat mencolok.

Baobab, pokok botol atau roti monyet (Digitans Adansonia)

baobab

Mereka adalah pokok-pokok yang sangat besar, tetapi sangat mengesankan untuk ketebalan batangnya dan panjang umurnya. Banyak suku Afrika menganggap mereka pohon ajaib atau suci, yang hanya dapat dikunjungi oleh orang-orang istimewa. Pokok-pokok ini boleh mencapai ketinggian antara 4 dan 40 meter; manakala batangnya boleh melebihi diameter 10 meter.

Perkara yang paling mengagumkan mengenai pokok-pokok ini ialah dianggarkan bahawa mereka dapat hidup antara 800 hingga 1000 tahun, mencapai usia matang pada 200 tahun. Individu yang dianggarkan berumur 5000 tahun telah dikaji. Bunganya berwarna putih, dengan kelopak putih, dan biasanya muncul pada akhir musim kemarau, pada awal musim basah.

Pokok Fuchsia, walnut Afrika atau burung nuri mabuk (Schotia brachypetala)

pokok fuchsia

Schotia brachypetala atau pokok fuchsia adalah pokok yang sangat tahan lasak dalam keadaan kemarau, tetapi tumbuh dengan baik dalam keadaan lembap. Mereka diedarkan di ekosistem subtropika benua Afrika.

Mereka biasanya mempunyai bunga merah dengan nektar dalam jumlah besar, yang sangat menarik bagi serangga dan burung. Berkali-kali jumlah nektar sedemikian rupa sehingga keluar dari bunga atau difermentasi, dan apabila dimakan oleh burung, ia dapat menyebabkan kesan yang serupa dengan alkohol, seperti mabuk.

Fauna afrika

fauna afrika

Hampir semua haiwan ini hidup secara eksklusif di dataran Afrika, mereka tidak dijumpai di tempat lain di dunia, kecuali mungkin di belakang bar di kebun binatang di bandar-bandar besar, di mana mereka ditawan untuk dipamerkan sebagai tarikan pelancong.

Baca Juga :  Stop Meletakkan Tanaman Hias Dekat dengan Kipas Angin, Ini Alasannya

Kita dapat menyebut beratus-ratus spesies berbeza yang mewakili benua Afrika. Walau bagaimanapun, dalam senarai ini kita akan menerangkan hanya beberapa yang paling dikenali.

Singa (Panthera leo)

singa

Ini adalah salah satu mamalia besar yang paling mencolok dan terkenal di seluruh dunia, walaupun fakta bahawa bangga singa liar hanya menghuni populasi yang tersebar di dataran Afrika Sub-Sahara.

Mereka memburu binatang, yang memakan mamalia besar seperti zebra, antelop, babi hutan, antara lain.

Kucing ini mempunyai struktur sosial yang kompleks di mana singa betina adalah pemburu kebanggaan. Mereka menyerang dan mengejar mangsanya sehingga mereka mengelilingi mereka dan meletakkan diri mereka beberapa meter jauhnya, untuk menangkap mereka dengan rahang dan cakar kuat mereka.

Terdapat ciri fizikal yang sangat ketara yang membezakan singa jantan dari singa betina: jantan mempunyai surai tebal di leher mereka, sementara singa betina tidak. Singa dewasa boleh mempunyai berat antara 150 dan 200 kg dan singa betina boleh mempunyai berat antara 100 hingga 150 kg.

Cheetah (Acinonyx jubatus)

cheetah

Seperti singa, ini adalah kucing karnivor yang lain. Walau bagaimanapun, haiwan ini memburu mangsanya (biasanya gazelles) secara bersendirian, memanfaatkan penglihatannya yang baik dan kepantasannya. Ini adalah haiwan darat terpantas di planet bumi ia dapat mencapai 115 km / jam di ruang dataran 400 m.

Kucing ini berada dalam bahaya kepupusan kerana terdapat sedikit spesimen yang tersisa di dataran Afrika. Mereka adalah haiwan berpoligami dan bersendirian. Betina membesarkan cheetah muda hingga hampir dewasa. Setelah muda selesai, mereka dipisahkan dari yang muda dan mencari lelaki baru untuk dikawan.

Zirafah (Giraffa camelopardalis)

zirafah

Ia adalah haiwan darat tertinggi yang ada. Ia dicirikan oleh leher panjang yang digunakannya untuk memakan daun di puncak pohon dan beratnya boleh mencapai 1700 kg. Zirafah secara eksklusif mendiami benua Afrika, lebih baik di savana dan padang rumput, tetapi mereka telah diperhatikan di hutan Afrika yang lebat pada masa kemarau yang melampau.

Baca Juga :  Penyakit Cabai yang Sering Menyerang di Musim Hujan

Mereka mempunyai deria bau dan penglihatan yang hebat, bulu mereka diedarkan dengan corak yang menimbulkan bintik-bintik gelap yang dibatasi oleh garis-garis berwarna krim, di bahagian depan kepalanya mereka tidak mempunyai tanduk yang sangat berkembang. Mereka umumnya tinggal di kawanan besar, tetapi mereka adalah kumpulan yang sangat heterogen, iaitu, individu sentiasa bertukar-tukar antara kumpulan.

Zirafah dianggarkan hidup antara 20 dan 25 tahun. Mereka tidak memiliki pemangsa, namun kadang-kadang kebanggaan singa mengekang kawanan zirafah di mana terdapat beberapa individu yang lemah atau mati, dan menyerangnya secara berkoordinasi.

Nah itulah beberpa flora dan fauna yang ada di benua afrika.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here